Количка

0 артикула

Вижте всички статии

Как да развием детското въображение

%%HTML_BLOGARTICLETITLE%%

 

Дете, което е окуражавано да мисли извън рамките, се превръща във възрастен, който измисля нови и различни начини за разрешаване на проблемите. В сложния и забързан съвременен свят творческото мислене е ключово за успеха в училище, на работното място, в личния живот. Затова все повече педиатри “предписват” известно време за самостоятелни игри всеки ден, които да развият мисленето. и казват, че всички деца трябва да се научат да стигат до собствената си креативност и да черпят от нея. Някои просто имат нужда от малко повече насоки и родителска помощ.

 

Практиката показва, че прохождането и първите години след това са периодът, в който въображението е най-пъстро. 2-годишните имат доста колеблива представа кое е реално и кое въображаемо, което улеснява значително задачата на родителя. Да мислиш извън рамките е несравнимо по-лесно, когато все още не си открил докъде се простират те. Затова и всичко изглежда възможно.  

 

Как да развием детското въображение

 

Основната ни цел като родители е да поддържаме баланса между приучаването към необходимите социални умения и подхранването на творческите пориви на малчугана. Eто няколко полезни насоки:

Не предлагайте готови решения. Това значи да не махате семките на гроздето, да не режете ябълката на парченца колкото една хапка, да не чистите костилките на черешите, да не белите банана и т.н. Оставете хлапето само да изнамери начин как да се справи с тези елементарни предизвикателства от ежедневието, защото това е само началото. 

 

Окуражавайте активните, а не пасивните занимания. Мислете за въображението като мускул - ако не се ползва, ще атрофира. Децата, чието внимание е ангажирано в пасивни дейности като гледане на телевизия например, са по-склонни да възприемат и приложат чуждите идеи и представи, отколкото да изградят свои собствени, казват психолозите. Обикновени дейности като четенето на книжки на глас, разговорите и разходките навън оказват много по-голям ефект върху развитието на въображението, отколкото екранът.

 

Когато разговаряте с детето си, му задавайте въпроси и го провокирайте да споделя своите мисли и представи. Разказвайте му истории и го оставяйте да ги довърши, ако е възможно по повече от един начин. 

 

Предложете на детето различни предмети от бита и го оставете само да реши какво да прави с тях. Щипки за пране, дървени лъжици, цветни брошури от магазина, пластмасови кутии с различна форма, размер и цвят, подложки за топло сервиране, ролки от тоалетна хартия или кухненско фолио и т.н. Често това, което за нас е боклук, за детето е извор на ново забавление.

 

Всеки път, когато това е възможно, му позволете да избира, но с предварително зададени рамки - жълтата или синята чаша, късите или по-дългите панталони, обувките или маратонките и т.н. За възрастния тези избори може да изглеждат нищожни, но за малкия човек, който сега се учи да държи живота си под контрол, са доста вълнуващи.  

 

Не дръжте на реда! Когато детето ви е заето с някаква творческа игра и за тази цел е разхвърляло сериозно, потиснете порива да прекъснете заниманието, за да почистите и подредите. Въздържайте се да се намесвате с изречения като “На това не му е тук мястото” или “Това е твърде разхвърляно”.

 

Творете заедно! Изследвания показват, че децата, чиито родители участват наравно с тях в творчески забавления и игри, трупат по-обхватен речников запас и развиват по-гъвкава мисъл. Така че, рисувайте заедно с пръсти, моделирайте с пластилин, изрязвайте и апликирайте, пейте… Но все пак не превръщайте творческите занимания в принуда. Не настоявайте детето да се включи в някаква активност, ако очевидно няма интерес към нея. Освен това проявете разбиране, когато се отегчи, въпреки че нещото му е било интересно. Все пак искате да научите детето си, че творческият процес носи удоволствие, а не е мъчение, което трябва да бъде изтърпяно.

 

Бъдете реалисти! Не може да очаквате от 2-годишно дете да нарисува реалистична картинка на къща или да разкаже история с логически подредени начало, повествование и финал. това, което трябва да очаквате, е необичайни разкази, ярки цветове, песни, в които има повече емоция, отколкото мелодия и много ентусиазъм. Но в никакъв случай не притискайте детето да възпроизвежда с точност това, което вижда. Ценете всичко, което създаде, дори да ви изглежда пълна безсмислица. За да го стимулирате, окачете безсмислицата на хладилника или на вратичката на шкафа.   

 

Автор: Биляна Константинова

Остави мнение/коментар

Код за сигурност
    Все още няма коментари

Нови продукти